| Author |
Topic  |
|
|
PeterUnold
Starting Member
33 Posts |
Posted - 07/04/2009 : 13:41:33
|
Hej
De af jer, som deltog i workshoppen om DKF Divisionerne på temadagen kender allerede til pilotprojektet DKF Divisioner. Interesserede kan finde præsentationen her: http://dl.getdropbox.com/u/386824/bbu/divisioner/DKFDivisioner.ppt
Præsentationen er ikke tænkt som en deltaljeret lærebog, så jeg er klar over at en gennemlæsning ikke vil svare på mange spørgsmål. Vi er opmærksom på at der mangler en pædagogisk indføring i systemet.
Den aktuelle stilling for divisionerne er pt. beregnet på baggrund af havneræsene i Silkeborg og Skanderborg. Stillingen ligger her: http://dl.getdropbox.com/u/386824/bbu/divisioner/Stilling%20DKF%20Divisioner%20060409.pdf
Jeg skal forsøge i påsken at få indplaceret de sjællandske Vinterræsroere. Herefter kommer der et officielt sted på DKFs hjemmeside hvor man kan finde den aktuelle stilling.
På baggrund af løbet i Skanderborg søndag, har jeg skrevet en tekst, som viser hvordan systemet blev anvendt i praksis. Bemærk appendiks 3 med referencerne til BCUs tekster. http://dl.getdropbox.com/u/386824/bbu/divisioner/havneraes_skanderborg_analyse.doc Tak i øvrigt til roere og løbsledelse i Skanderborg, som beredvilligt fandt sig i at være forsøgskaniner.
De egentlige beregninger for op- og nedrykninger ligger her i rå kladeform: http://dl.getdropbox.com/u/386824/bbu/divisioner/opognedhavneraes.xls …læs på eget ansvar.
Husk at projektet er et pilotprojekt. Vi vil formodenligt løbende lave justeringer.
Venlig hilsen Peter Unold / BBU |
Edited by - PeterUnold on 07/04/2009 13:42:04 |
|
|
Rene Larsen
Junior Member

377 Posts |
Posted - 07/04/2009 : 19:08:16
|
Jeg kan godt se nogen fordele ved divisioner for at få konkurrence på flere niveauer, men jeg kan ikke helt overskue konsekvensen for evt elitecenterroere der måske kun stiller op til maraton-DM, kan de så ikke stille op i 1. division?
Eller hvis der kommer landsholdsroere fra andre lande og deltagere i et enkelt løb. Eirik Veraas har f.eks været til TdG og kun roet med der.
Er divisioner kun tænkt til et rangliste på papir eller mener man at man også skal ro hver for sig, så Emil Stær pt er den eneste i 1. division imens René Olsen (DK-mester maraton 2006, 2007, 2008) er i 2. division.
Det er lidt svært at gennemskue, hvordan det skal fungere og hvad pointen er, for i DK er der jo slet ikke det samme deltagerantal som man ser i England. Hvad var det der var så skidt ved det danske system?
Jeg synes en rangliste er meget fornuftig, sidste år da der skulle roes Amager Strandpark, der havde Adam Spliid vundet på forhånd, da startlisten sendte de nærmeste konkurrenter langt ned af stranden. Der kunne en rangliste have placeret roerne mere rimeligt, ligesom i f.eks. Vasaløbet, hvor man skal være kvalificeret for komme længere frem i starten. René Olsen førte på daværende tidspunkt DK-pokalen, men blav sat alt for langt væk i starten. Dette er naturligvis en fejl fra arrangør-siden, men med en rangliste (som DKF-pokalen jo reelt er) kunne man have lavet en startliste.
Med venlig hilsen René Larsen |
 |
|
|
PeterUnold
Starting Member
33 Posts |
Posted - 07/04/2009 : 21:52:39
|
Hej Rene
En roer må altid stille op i en højere division end den vedkommende er indplaceret i. Rene Olsen kan dermed ved løbsregistreringen vælge at stille op i division 1 selvom han pt. er placeret i division 2(regel 27 I). Det samme gælder naturligvis Eirik og andre der ikke er indplaceret i systemet.
For god ordens skyld: man kan ikke selv vælge at stille op i en lavere division end den man aktuelt er indplaceret i.
Hvis divisionerne skal bruges til DM-maraton vil det kræve at forbundets love ændres og nok så vigtigt – at systemet er gennemprøvet. Der er vi slet ikke endnu.
Hvorvidt divisionerne benyttes til at styre starter med er op til løbsarrangørene. Se analysen fra Skanderborg for et eksempel på hvordan det håndteres ”efter reglerne”. Søndagens eneste division 2 roer kom ikke til at starte/ro alene.
Jeg har noteret dine kommentarer om rangliste ligesom jeg lover at al kritik – positiv som negativ vil indgå i evalueringen af projektet efter sæsonen. Venlig hilsen Peter U
|
 |
|
|
PeterUnold
Starting Member
33 Posts |
Posted - 28/04/2009 : 23:36:07
|
Hej
Den aktuelle status for divisionerne ligger nu her: http://dl.getdropbox.com/u/386824/bbu/divisioner/DKFDivisionerStatus280409.pdf
Resultaterne for alle 1000m løb den forgangne weekend er brugt til at indplacere roerne ligesom havneræs Silkeborg og de 3 Vinterræs 2009 er brugt.
Begge maratonløb i den kommende weekend vil benytte systemet.
Venlig hilsen Peter U / BBU
|
 |
|
|
Rene Larsen
Junior Member

377 Posts |
Posted - 29/04/2009 : 14:17:13
|
Det må være noget med deltagerantal og procentdel af vindertiden til et stævne, for ellers er jeg da heltstået af til disse udregninger og meningen med divisionen.
René Olsen som blev nr 2 til Havneræs efter Emil Stær, han er i 2. division, imens alle dem der roede B-finale på 1000m til spring-regatta de er i 1. division...
Hvis man bruger 1000m og maraton under samme division, hvorfor regner man så ikke 500m med.
Man må have mig meget undskyldt, men i min verden hænger systemet slet ikke sammen. Hvis man vil indføre divisioner, så tror jeg man er nødt til at skelne mellem kortbane og maraton.
Det er da et skib, som er totalt synkeklar man har sat i vandet. Det virker ikke som om man har gjort de store overvejelser og debateret, hvordan det fungerer bedst. Det virker nærmere som om man har set noget i England og bare tænkt: "det skal vi da ha'" men hvorfor og hvordan???
De udregninger som man har fundet frem til, hænger slet ikke sammen med den reelle verden, hvis man ville dele roerne op i niveau. Når man ser på hvem der ligger i 2. division, så bliver de da ikke ekstra motiveret i deres interne kamp ved at havde de seneste 3 års danske mester på maraton Rene Olsen med i 2. division.
Så hvad er pointen? og synes man selv at systemet indtil nu hænger sammen med den pointe?
mvh René Larsen |
 |
|
|
PeterUnold
Starting Member
33 Posts |
Posted - 29/04/2009 : 21:37:51
|
Hej Rene
Hav lidt tålmodighed. Beslutningen om at benytter 1000m tider til indplacering blev taget for at kickstarte systemet. Det er ikke svært at få øje på de skævheder det giver i forhold til den initielle placering men hellere det end starte alle i division 9.
Allerede efter weekendens to maratonløb vil vi formodenligt se temmelig mange op og nedrykninger. Mit gæt er at vi skal igennem 3-4-5 større løb før vi oplever at divisionerne stabiliserer sig rigtigt.
Venlig hilsen Peter U / BBU |
 |
|
|
Rene Larsen
Junior Member

377 Posts |
Posted - 30/04/2009 : 19:56:20
|
Hej
Så husk lige det der med op- og nedrykninger, så man ikke ender i 2 divisioner:-) -som Rasmus Jørgensen fra Silkeborg der er både i 3. division (Havneræs Silkeborg) og 1. division (Spring regatta)
med venlig hilsen René Larsen |
 |
|
| |
Topic  |
|