Her kan du læse om:
Hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude - akut
- Dan overblik
- Kan du/I klare det selv, så klar det selv. Ring evt. til kontaktperson i land.
- Kan du/I IKKE klare det selv, så ring til nogen på land, du har lavet en aftale med på forhånd, eller kontakt andre både i området
Eller:
- Ring til alarmcentralen 112 og oplys, hvem du er, hvad der er sket, hvor du er, hvor mange der er i problemer
- OBS: Afblæs alarmer og alarmlignende situationer, hvis I selv løser problemet
-
-
Hvad du skal gøre umiddelbart efter et uheld eller en ulykke
- Debriefing i klubben/med deltagerne
- Det er altid en god idé at tale med klubmedlemmer, familie og venner om, hvad der er sket
- Kontakt forsikringen senest tre dage efter ulykken, hvis der er skade på grej, der er behov for psykologisk førstehjælp
Det præventive sikkerhedsarbejde
Hvad kan du og din klub gøre for at nedsætte risikoen for, at der sker uheld og ulykker?
- Klubbens sikkerhedsbestemmelser – klik her for at læse vejledningen
- Klik her for at læse FAQ om sikkerhedsbestemmelser
- Klubbens sikkerhedsarbejde – klik her for at læse gode råd (siden er under opbygning)
- Hvis du er i tvivl om noget, kan du kontakte konsulent Bjørn Thomsen på bt@kano-kajak.dk / 23 24 04 33
Aktiviteter for ikke-medlemmer - sikkerhedsinstruks, bemandingsregler og særlige forsikringsregler
Kommercielle aktiviteter for ikke-medlemmer er underlagt nogle særlige love og bekendtgørelser:
- Bekendtgørelse om brugen af vest i mindre fartøjer
- Bekendtgørelse om mindre fartøjer, der medtager op til 12 personer
- Link til Søfartsstyrelsens side om sikkerhedsinstruks (ved institutionssejlads)
- Link til skabelon til udarbejdelse af sikkerhedsinstruks.
Er klubben medlem af DKF, så er klubben dækket af Idrættens Forsikringer. Det betyder, at klubben også er ansvarsforsikret ved aktiviteter for ikke-medlemmer.
Hvad du kan gøre for at hjælpe med at samle erfaringer om uheld og ulykker
Hvis uheldet har været ude, så må du/I meget gerne beskrive hændelsesforløbet via denne formular.
Formularen er en lille smule omfattende, men man skal kun udfylde det, der giver mening. Og vi arbejder videre med udformningen løbende.
Svarene gemmes i en hændelsesdatabase, som vi bruger i det fremtidige oplysnings- og sikkerhedsarbejde.
Du er velkommen til at ringe til DKF for at få hjælp til at udfylde formularen – eller hvis du har behov for at fortælle om, hvad der er sket.
For yderligere spørgsmål eller kommentarer skriv til dkf@kano-kajak.dk.