Ventelisternes tid er (måske) forbi
KOMMENTAR
I vores klub, Kano- & Kajakklubben Vejle Å, har vi de seneste år haft et vigende antal interesserede begyndere ift. vores begynderhold for voksne tur-/fitnessroere. Absolut ikke i en grad så vi er truet på eksistensen, men ventelisternes tid ser ud til at være forbi, og vi fik i år ikke vores to hold med 15 pladser fyldt helt op. For blot et par år tilbage var der langt flere begyndere, end vi kunne kapere.
På havkajakholdene er der endnu god søgning og det vil jeg gætte på fortsætter, da der gennem de seneste mange år har været folk nok til både at ”mætte” DKF-klubber, DGI, højskoler og en masse private udbydere.
Således var min tanke, at det måske ikke kun var vores klub, der oplevede af nedgang i søgningen, og derfor spurgte jeg lidt rundt i landet i 10 forskellige klubber, hvordan billedet var der. Tendensen er klar og svarene næsten enslydende. Holdene har kørt, men har ikke været fyldt helt op. Ergo: Min tese holder nok desværre nok meget godt.
I kølvandet på denne konstatering følger en lang række spørgsmål om, hvorfor det ser sådan ud. Jeg har ikke et svar, men kan blot gisne. Stand Up Paddling kunne være en forklaring. Der har altid været et segment i vandsport som ”bare godt vil en lille tur på vandet engang imellem”. Det ønske kan klares for under 1300 kr. på en tur i Bilka, og så er man flydende. En af de adspurgte klubformænd spurgte om det kunne have noget med coronanedlukningerne at gøre. Det har det da muligvis, men jeg kan bare ikke indfange det, selvom det også er min egen fornemmelse, at der kan være en sammenhæng.
"En lille tur på vandet kan klares for 1300 kr. og et besøg i Bilka"
Måske er markedet bare mættet? Måske skal vi igennem nogle lidt smalle år, hvor vi skal gøre en masse for at lokke folk til huse. Svaret svæver i vinden, og skal det findes, skal der nok iværksættes en lidt mere seriøs undersøgelse end min lille rundspørger.
På børne-ungeholdet er tendensen den samme hos os. Vi kan sagtens bruge mange flere unge. Læs i den forbindelse Peter Harpsøe Engels klumme her i magasinet fra 16/5.
Nå, men der var flere i vores klub, der havde samme fornemmelse i foråret, og derfor vil jeg egentlig gerne bare fortælle og vise jer, hvad vi har gjort for at få mere gang i tilmeldingerne både til børne- og voksenhold. Og det endda stadig uden at få fyldt op.
Først sørgede en gruppe medlemmer for, at vi i sensommeren havde en stand på den lokale fjordfestival ”Vild med vand”, hvor man kunne komme og prøve en tur. I det tidlige forår prøvede vi med en billedcollage med lidt appetitvækkende tekst, der fik lov at florere livligt i adskillige af byens facebookgrupper. Imidlertid var det der rykkede mest, at vi var heldige at få fabrikeret et par små film af www.mavicmedia.dk, med støtte fra både Vejle Kommune og ” Søsat – Hempel Fondens vandaktivitetspulje”. Disse også røg ud på de sociale medier og gav endnu en 5-6 tilmeldinger. Ja, og et par velbesøgte åbent hus-arrangementer gav også nogle stykker.
Det er jo faktisk en del arbejde for at trække 13-14 ekstra turkajakbegyndere til huse.
Pointen er sådan set bare, at vi alle skal være klar over, at der ligger en potentiel medlemsnedgang forude, og at det er værd at tænke over, hvordan jeres klub evt. vil sætte ind ift. markedsføring. Ja, hvis I da ikke allerede har gjort det.

Billedcollage der blev brugt på Facebook