Meld en regel

Hjælp DIF og forbundet med at forenkle idrætsforeninger samarbejde med kommuner og staten: Meld En Regel Klubberne har løbende kontakt med deres kommune og ofte er de med i projekter, hvor staten også deltager. Der opstår i samarbejdet situationer, hvor foreningsidræt pludselig kan gå hen og blive bøvlet, med tunge dokumentationskrav og redegørelser. Regeringen, herunder Kulturministeriet, vil gerne gøre noget ved sagen, og har derfor taget initiativ til ”Meld En Regel”, hvor alle kan indlevere eksempler på besværlige arbejdsgange, regler og dokumentationskrav i det offentlige, der med fordel kan ændres eller måske helt afskaffes. ”Meld En Regel” er blevet til, fordi regeringen ønsker at give frivillige og medarbejdere, blandt andet i idrættens verden, mere tid til deres kerneopgaver. Derfor har DIF indgået et partnerskab med regeringen for at hjælpe initiativet på vej: ”Alt hvad der kan hjælpe til, at vores frivillige og ansatte i idrætten kan undgå unødig bureaukrati, bifalder vi her i DIF. Jeg opfordrer alle til at ”melde en regel”, hvis de kender til besværlige arbejdsgange for foreninger og forbund i forhold til stat og kommune. Det er den eneste måde, vi kan komme dem til livs på”, siger DIF’s administrerende direktør, Morten Mølholm. Alle DIF-forbund og deres klubber inviteres til at se kritisk på eksisterende regler og krav til processer og dokumentation, de møder i deres hverdag. Er der noget, som eventuelt kan gøres enklere eller fjernes, så man slipper for at bruge tid på unødvendige krav og registreringer? Regeringen lover, at alle forslag vil blive behandlet seriøst. Og hvis det virker sandsynligt og fornuftigt, vil regeringen tage initiativ til at gennemføre forslagene. Det er nemt at ”melde en regel”, gå ind her og skriv dit/dine eksempler på, hvornår du i din klub har mødt besværlige sagsgange, når du har været i kontakt med kommune eller stat. DIF vil samtidig gerne kigge nærmere på alle henvendelser, derfor beder vi dig om at kopiere dit eksempel ind i en mail og sende den til meldenregel@dif.dk Deadline for indlevering af eksempler er den 18. februar 2018.

Affaldsindsamling fra kajakken d. 24. september

Københavns Universitet Studenteridræt (KSI) afholder i forbindelse med DKFs kampagne “Jeg passer på vores vand” en affaldsindsamling med start i Islands Brygge. Klubben og DKF vil gerne invitere alle klubber og selvorganiserede roere til en dag på vandet, hvor vi alle bliver en del af løsningen på problemet. Praktisk information Tidspunkt: Søndag d. 24. september fra 13.00 til 15.00 Pris: 150 kr. via DKFs webshop Tilmeldingskrav: Af hensyn til sikkerhed, skal du skal være frigivet eller under frigivelse og skal have bestået makkerredning Aktivitet:  Deltagere kan vælge mellem fem ruter af forskellige længder. Hver gruppe vil få en guide med kendskab til havnetraffik. DKF vil dele handsker, veste og affaldsposer ud til deltagere, som skal samle affald langs turen. Affaldsposerne vil senere blive vejet og man vil kunne bytte affald for kaffe og kage ved Islands Brygges Kulturhus restaurant. Tilmelding starter Vi leder efter frivillige hjælpere på dagen, så hvis du har lyst til en dag på vandet, godt selskab og en ren havn, kan du sende en email til Irene Lauridsen på il@kan-kajak.dk. Dette arrangement skal være med til at starte en “kajakskraldekorps”, hvor alle interesserede i at holde vandet i Københavns havn og kanaler rent kan melde sig til.  

DKF’s miljøkampagne 2017

Baggrund for kampagnen: Hvorfor er der brug for en miljøkampagne? Forbundet har i alle årene arbejdet målrettet med at udbrede kendskabet til og interessen for natur og miljø, især blandt den meget store andel af medlemmerne, der bruger kano og kajak til rekreative oplevelser og fornøjelser. Forbundet har gennem de seneste år haft massiv medlemsfremgang og er nu vokset til ca. 22.000 medlemmer fordelt i ca. 170 klubber. Derudover viser data fra IDAN (Idrættens Analyseinstitut), at der et stort antal selvorganiserede roere, som DKF ønsker at komme i kontakt med, for at formidle information om færdsel på vandet og naturforståelse. DKFs kampagne vil øge mulighederne for at komme ud på vandet for klubmedlemmer og selvorganiserede roere, ved at formidle information om, hvor man må ro i hvilke perioder, med chancen for gode oplevelser i naturen, uden at forstyrre den. Projektet sigter også efter at skabe bedre forståelse af naturens kræfter, såsom vind og bølger, og denne viden vil også hjælpe roerne med at undgå faresituationer og give dem bedre oplevelser på vandet. Hvordan kan man deltage? I løbet af forår vil DKF hovedsageligt fokusere på følgende aktiviteter: – Fotokonkurrence: Hvis du eller din klub er ud og samle affald i jeres lokale vandområder, kan I sende billderne til DKF, med en kort beskrivelse af aktiviteten og være med i konkurrence for en præmie til klubben. – Affaldsindsamling i Københavns kanaler: Københavns Universitet Studenteridræt (KSI) og Dansk Kano og Kajak Forbund (DKF) inviterer alle kajakroere med lyst til at gøre en forskel til en affaldsindsamling fra kajakken i København.  Overskuddet går til Plastic Change. Læs mere HER – Besøg af en naturvejleder: Bestil en naturvejleder, så I kan få en hyggelig tur på vandet, samtidig med at I får mere information om dyr, planter, beskyttede områder og meget mere. De forskellige aktiviteter og konkurrencer formidles igennem Facebook, email til klubberne, nyhedsbrev og andre medier. Hvis du har en ide om, at din klub vil gerne høre mere om relevante miljøaktiviteter lokalt, skriv til il@kano-kajak.dk og få en startpakke til affaldsindsamling, en idekatalog med inspiration, og mulighed for at vinde præmier og bestille naturformidlingskurser.  

Bestyrelsesmedlem trækker sig

Tayo Lill-Andreasen blev i 2011 valgt til bestyrelsen for en 2 års periode som ansvarlig for Klub, Facilitet & Miljø. Tayo har den 28. januar meddelt at hun trækker sig fra sin post. DKF vil gerne sig tak for indsatsen i de forgangne 2 år. DKF’s bestyrelse kan ved vakance supplerer sig selv, men da nyvalg er meget nært forstående vil posten forblive vakant til Årsmødet den 17. marts. I forbindelse med offentliggørelse af årsmødematerialet omkring den 1. marts vil bestyrelsens indstilling af kandidater blive fremlagt.