Det typiske medlem i en af DKF’s klubber er en mand. Han er over 40 år og ror enten hav- eller turkajak.
Kort medlemskab og høj tilfredshed
Han har været medlem i klubben i kortere tid end tre år, og han ror ca. tre timer om ugen. Det er ture, han selv organiserer, og han er vældig tilfreds med at være medlem.
Læser Magasinet, men kender ikke DKF
Han læser trofast Kano & Kajak Magasinet, men han ved højst sandsynligt kun lidt om DKF.
Det er nogle af de resultater, der kan læses ud af den medlemsundersøgelse, som DKF’s bestyrelse fik udarbejdet i slutningen af 2013.
Baggrundsmateriale i strategiproces
Medlemsundersøgelsen er en del af det baggrundsmateriale DKF’s bestyrelse bruger i de strategi-diskussioner, som bestyrelsen i øjeblikket er ved at omsætte til DKF’s strategi for 2014-20. Godt 15.000 af medlemmerne i DKF’s klubber fik mulighed for at deltage i undersøgelsen. 11% deltog.
Se undersøgelsen her.
Nye discipliner i fremmarch og stadig fokus på klubbernes kerneopgaver
Samtidig med medlemsundersøgelsen deltog 36 % af DKF- klubbernes ledelse i en foreningsundersøgelse. Også denne undersøgelse er en del af bestyrelsens baggrundsmateriale i strategidiskussionerne. I foreningensundersøgelsen er klubbernes ledelse blevet spurgt om, hvad de forventer af fremtiden. Hvilke aktiviteter, de gerne vil udbyde i klubben, hvordan/og om hvad – de vil samarbejde med andre, og hvordan de synes, at samarbejdet fungerer med DKF’s sektretariat.
God tilfredshed med DKF i klubbernes ledelser
Denne undersøgelse viste, en god tilfredshed med DKF’s nuværende aktiviteter, men også et ønske om fokus på de nye varianter af sporten. F.eks. havkajakteknik, kajakpolo, kajaksurf og oceanrace. undersøgelsen viste selvfølgelig også, at klubberne ønsker fokus på deres kerneområder som rekruttering og fastholdelse af medlemmer og klubbernes vilkår og udvikling. Desuden blev kano-kajak.dk og Kano & Kajak Magasinet nævnt som fokusområder.
Se undersøgelsen her
Sådan er DKF’s strategi-proces
- I slutningen af 2013 blev medlemsundersøgelse og foreningsundersøgelse foretaget.
- I januar diskuterede DKF’s bestyrelsen resultaterne af de to undersøgelser med medlemmerne på dialogmøder i henholdsvis Kolding og Sundby på Amager.
- På DKF Temadag og Årsmøde blev resultaterne af de to undersøgelse gennemgået og bestyrelsens første strategioplæg blev diskuteret.
- På DKF’s bestyrelsesmøde i maj tager DKF’s bestyrelse endnu en runde i strategidrøftelserne. Denne gang på baggrund af de mange konstruktive input, der er kommet fra medlemmerne i medlemsundersøgelserne, på dialogmøderne og på Temadag og Årsmøde.
Kontakt DKF’s sekretariat, hvis du vil udarbejde en medlemsundersøgelse i din klub
Står du og klubben og skal igang med en strategiproces og ønsker at høre medlemmernes mening, så kontakt DKF’s sekretariat og få f.eks. hjælp til at udarbejde en medlemsundersøgelse eller et medlemsdebatmøde.
SekretariatslederMalene Hjorth E-mail mhj@kano-kajak.dk Tlf.: +45 2960 4157 |